Op vrijdag 25 april 2008 terwijl het zonnetje scheen zijn deze kleiwerkjes ontstaan.
We hebben besloten onze handen uit de mouwen te steken en dit allemaal in de buitenlucht. De kinderen kregen de keuze in een ruim aanbod en ze kozen voor het werken met klei.
Welkom op onze blog 'Kunstzinnige buitenschoolse opvang - Pagadderke'
Buitenschoolse opvang ‘Het Pagadderke’Buitenschoolse opvang Pagadderke: een kunstzinnige kinderopvang gelegen binnen een rustieke groene omgeving,De dag begint in onze salonhoek met een leuke babbel met de ouder, kind en begeleider, er is de mogelijkheid om een tasje koffie te drinken, zo leren we elkaar beetje bij beetje kennen.Een van onze sterke peilers binnen onze werking is onze kunstzinnige aanpak,We vinden het belangrijk dat de kinderen een zo ruim mogelijk aanbod krijgen die inspelen op hun interesses en mogelijkheden, door beroep te doen op hun creativiteit en inlevingsvermogen.Er wordt hen een kader aangereikt om zich op creatief vlak te uiten, dit kan zowel beeldend werk zijn, maar ook dans, muziek en poppenkast of theater.Uiteraard is er evenveel aandacht voor de andere speelmomenten, zoals spel en sport, de poppenhoek en de blokkendoos.We laten ons dan ook sterk inspireren door de visie (de peilers) en het werk van ‘Regio Emilia’ - Maluguzzi In ons dagverblijf beschikken we over een atelier waar kinderen zelfstandig of in kleine groepjes kunnen werken.Onze ouders krijgen op regelmatige basis te zien wat hun kinderen doen en beleven doorgaans de dag. Dit noemen we in ons dagverblijf de ‘documentatie’ , documentatiemateriaal zijn ondermeer foto’s, teksten en uiteraard de producten van de kinderen.We vinden het belangrijk dat zowel het kind als de ouder centraal staat binnen onze werking. Daarom streven we naar een betrokkenheid van de ouder en buurt door hen zoveel mogelijk te betrekken in onze kunstzinnige activiteiten.
De 3 grote peilers van onze kunstzinnige kinderopvang.
Het kind en de andere kinderen. • Kinderen zijn elkaars grootste inspiratiebron • Kinderen leren van elkaar • Kinderen zijn tot veel in staat, kinderen willen leren, staan open, zijn verrassend etc..
De volwassene - daaronder verstaan we ondermeer de ouder, de begeleider, de atelirista... Wij staan open voor wat kinderen ons vertellen, laten zien • Kijken naar kinderen • Luisteren naar kinderen • Vastleggen van wat kinderen ‘vertellen’, documenteren in woord en beeld • Activiteiten groeien uit van wat kinderen brengen, van wat hen boeit We geven hen ruimte, een gevarieerd aanbod en materiaal
De ruimte en het aanbod. Het is belangrijk dat kinderen ruimte en materiaal aangeboden krijgen dat inspeeld op wat hen bezighoudt, materiaal dat hen uitdaagd of inspireerd om al dan niet tot acties over te gaan. Er moet voldoende R&M aanwezig zijn zodat de kinderen hun mogelijkheden kunnen benutten.
1 opmerking:
Dat is een leuk initiatief!
Groeten
Luc
Een reactie posten